Karawaning Kamping w Ochabach

Wyszukaj

Dotyczy: opłat za korzystanie z autostrad i dróg.

                                        

W związku z informacjami o kolejnych zmianach opłat ( czytaj podwyżkami) za przejazdy autostradami w Polsce, pragniemy zwrócić uwagę na wysokość opłat, które pobiera się od zestawów pojazd + przyczepa za przejazd płatnymi odcinkami autostrad. Zarządcy autostrad ustalają kategorie pojazdów i opłaty z tym związane na podstawie § 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie opłat za przejazd autostradą (Dz. U. Nr 102, poz. 1075) . Samą wysokość opłaty zarządcy autostrad ustalają zupełnie dowolnie, co powoduje ogromne różnice na poszczególnych odcinkach autostrad zarządzanych przez różne podmioty. A przecież oferują identyczną usługę, tj. przejazd autostradą. Uważamy, że na maksymalne stawki opłaty autostradowej powinno mieć wpływ Państwo. Można sobie przecież wyobrazić, że zarządca, w imię jakiś interesów, ustali opłatę za przejazd np. 50 zł za kilometr paraliżując w ten sposób transport drogowy w kraju. Czy również wówczas powiemy, że to sprawa prywatnego biznesu, który ma zagwarantowaną wolność gospodarczą?

Biorąc zaś pod uwagę jedynie ilość osi pojazdu, dochodzi do absurdalnych sytuacji. W skrajnym przypadku powoduje pobranie takiej samej opłaty od ciężarówki z naczepą i za Fiata 126 z przyczepką N-250. Różnica w masie w/w/ zestawów jest gigantyczna, podobnie jak zużycie nawierzchni przez te pojazdy. Nie ma to jednak odniesienia w cenniku. Uważamy, że należy zmienić ww. rozporządzenie i ustalać opłaty wg DMC pojazdu lub zestawu pojazdów. Na autostradach zarządzanych przez GDDKiA pobiera się opłaty wg DMC. Nie powoduje to żadnych utrudnień w drożności Punktów Poboru Opłat. Zdecydowana większość kierowców jest uczciwa i opłatę reguluje zgodnie ze stanem faktycznym. Jeżeli natomiast trafiłby się ktoś nieuczciwy, to nie oznacza, że należy prewencyjnie karać wszystkich pozostałych użytkowników dróg. Poza tym są przecież służby (np. policja, Inspekcja Transportu Drogowego ) które mogą wyłapać nieuczciwych kierowców. A może warto zastosować rozwiązania takie jak np. w Czechach czy Austrii, gdzie bierze się pod uwagę tylko DMC pojazdu ciągnącego zestaw?

 Osobnym problemem z którymi się spotykamy i na który zwracają uwagę członkowie zrzeszeni w PZM to opłaty w systemie viaTOLL, z których nie są zwolnieni turyści caravaningowi zwiedzający nasz kraj kamperami  i zestawami z przyczepami kempingowymi powyżej 3,5 T. Uważamy, że należy rozróżniać, czy przejazd ma charakter transportu zarobkowego czy turystycznego. Szczególnie konieczność zakupu i obsługi urządzeń viaTOLL  przez zagranicznych turystów skutecznie zniechęca ich do odwiedzin naszego kraju. Słyszymy te opinie, kiedy spotykamy się na kempingach europejskich z zaprzyjaźnionymi caravaningowcami innych krajów.

Taki sposób traktowania kierowców poruszających się kamperami i pojazdami z przyczepami kempingowymi, ale także do przewozu łodzi, motocykli, koni itp. uderza przede wszystkim w rozwój turystyki w  Polsce. Uważamy, że chociaż autostrady zarządzane są przez prywatne firmy, nie zwalnia to Państwa Polskiego od działania na rzecz wspólnej polityki związanej z rozwojem turystyki, sposobem spędzania wolnego czasu przez swoich obywateli. A więc powinno w jakiś sposób wpływać na podmioty gospodarcze dla realizacji pożądanych celów.           

Interpelacja nr 19714

do ministra infrastruktury

w sprawie opłat w systemie viaTOLL

Zgłaszający: Paweł Szramka, Jarosław Sachajko, Maciej Masłowski, Łukasz Rzepecki

Data wpływu: 13-02-2018

Niniejszą interpelację w sprawie zwolnień z opłat w systemie viaTOLL kieruję na prośbę środowiska kierowców.

Kierowcy podkreślają, że z opłat w systemie viaTOLL nie są zwolnieni turyści caravaningowi zwiedzający nasz kraj kamperami i zestawami z przyczepami kempingowymi powyżej 3,5 t. Powinno stosować się rozróżnienie, czy przejazd ma charakter transportu zarobkowego czy turystycznego. Szczególnie konieczność zakupu i obsługi urządzeń viaTOLL przez zagranicznych turystów skutecznie zniechęca ich do odwiedzin Polski.

Taki sposób traktowania kierowców poruszających się kamperami i pojazdami z przyczepami do przewozu łodzi, motocykli, koni, itp. uderza przede wszystkim w rozwój turystyki w Polsce. Kierowcy uważają, że państwo polskie powinno działać na rzecz wspólnej polityki związanej z rozwojem turystyki, spędzaniem wolnego czasu przez swoich obywateli.

W związku z powyższym:

Czy ministerstwo podejmie się rozwiązania ww. problemu?

 

Odpowiedź na interpelację nr 19714

w sprawie opłat w systemie viaTOLL

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz

Warszawa, 23-03-2018

Szanowny Panie Marszałku,

przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2222, ze zmianami) stanowiące podstawę do określania kategorii pojazdów, od których pobierane są opłaty za przejazd nie wprowadzają różnicowania opłat ze względu na charakter transportu, zarobkowy lub turystyczny.

W związku z powyższym, bez względu na charakter przejazdu przed skorzystaniem z sieci dróg płatnych poruszający się pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, powinni zarejestrować się w systemie viaTOLL.

Takiej rejestracji można dokonać w Punktach Obsługi Klienta lub Punktach Dystrybucji viaTOLL. Można także dokonać wstępnej rejestracji za pomocą strony internetowej lub przy pomocy Telefonicznego Centrum Obsługi Klienta. Rejestracja jest bezpłatna, natomiast urządzenie viaBOX, które przesyła zakodowane w nim informacje o pojeździe do przekaźników zainstalowanych na bramownicach podczas przejazdu pod nimi umożliwiając naliczanie w sposób elektroniczny należnej opłaty za przejazd drogami płatnymi, udostępniane jest za kaucją.

Jednocześnie informuję, że gdy viaBOX będzie już niepotrzebny, można go zwrócić w Punkcie Dystrybucji lub Punkcie Obsługi Klienta. Warunkiem zwrotu kaucji jest brak zaległości w płatnościach z tytułu opłaty elektronicznej.

Z wyrazami szacunku

Marek Chodkiewicz

Podsekretarz Stanu

Interpelacja nr 19659

do ministra infrastruktury

w sprawie opłat za przejazdy autostradami

Zgłaszający: Paweł Szramka

Data wpływu: 10-02-2018

Niniejszą interpelację kieruję na prośbę środowiska kierowców w związku z kolejnymi podwyżkami opłat za przejazdy autostradami w Polsce.

Kierowcy pragną zwrócić uwagę przede wszystkim na wysokość opłat, które pobiera się od zestawów pojazd + przyczepa za przejazd płatnymi odcinkami autostrady. Zarządcy autostrad ustalają kategorie pojazdów i opłaty z tym związane na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie opłat za przejazd autostradą. Samą wysokość opłaty zarządcy autostrad ustalają zupełnie dowolnie, co powoduje ogromne różnice na poszczególnych odcinkach autostrad zarządzanych przez różne podmioty. A przecież oferują identyczną usługę, tj. przejazd autostradą. Według kierowców na maksymalne stawki opłaty autostradowej powinno mieć wpływ państwo. Można sobie przecież wyobrazić, że zarządca w imię jakichś interesów ustali bardzo wysoką opłatę za kilometr, paraliżując w ten sposób transport drogowy w kraju.

Biorąc zaś pod uwagę jedynie ilość osi pojazdu, dochodzi do absurdalnych sytuacji. W skrajnym przypadku powoduje pobieranie takiej samej opłaty od ciężarówki z naczepą i za zwykły samochód z przyczepką N-250. Różnica w masie ww. zestawów jest jednak gigantyczna, podobnie jak zużycie nawierzchni przez te pojazdy. Nie ma to jednak odniesienia w cenniku. Kierowcy uważają, że należy zmienić ww. rozporządzenie i ustalić opłaty wg DMC pojazdu lub zestawu pojazdów. Na autostradach zarządzanych przez GDDKiA pobiera się opłaty wg DMC. Nie powoduje to żadnych utrudnień w drożności punktu poboru opłat. Zdecydowana większość kierowców jest uczciwa i opłatę reguluje zgodnie ze stanem faktycznym. Jeżeli natomiast trafiłby się ktoś nieuczciwy, to nie oznacza, że należy prewencyjnie karać wszystkich pozostałych użytkowników dróg. Poza tym są przecież służby (np. Policja), które mogą karać nieuczciwych kierowców. Może warto zastanowić się nad rozwiązaniem obowiązującym m.in. w Czechach i Austrii, gdzie bierze się pod uwagę tylko DMC pojazdu ciągnącego zestaw?

W związku z powyższym czy ministerstwo podejmie się rozwiązania ww. problemów?

 

Odpowiedź na interpelację nr 19659

w sprawie opłat za przejazdy autostradami

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz

Warszawa, 23-03-2018

Szanowny Panie Marszałku,

zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 37a ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r.o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, za przejazd autostradą pobierane są opłaty.

Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której autostrada nie została przystosowana do poboru opłat lub nie jest wymieniona w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2002 r. w sprawie autostrad płatnych.

Polskie uwarunkowania w zakresie autostrad płatnych dzielą je na drogi, zarządzane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, gdzie strona publiczna co do zasady ma dowolność decydowania o systemie poboru opłat, oraz drogi zarządzane przez koncesjonariuszy – prywatne spółki decydujące o metodzie oraz wysokości poboru opłat na swoich odcinkach na mocy zawartych umów.
W przypadku odcinków autostrad zarządzanych przez spółki koncesyjne, wszelkie jednostronne decyzje Ministra związane z wprowadzeniem np. określonego taryfikatora wiązałyby się z istotnymi kosztami po stronie publicznej. Stanowiłoby to uszczuplenie puli środków przeznaczonych na finansowanie budowy i modernizacji dróg krajowych w Polsce, a tym samym opóźnienie realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25).

Z wyrazami szacunku

Marek Chodkiewicz

Podsekretarz Stanu

 

W dniach 18-20.05.2018 r. nasz klub zorganizował Ogólnopolski Zlot Caravaningowy "Jarząbkowe Przełaje". Honorowy patronat nad zlotem objęła Prezydent miasta Jastrzębie-Zdrój pani Anna Hetman w ramach obchodów 55-lecia nadania praw miejskich naszemu miastu. Swój jubileusz 30-lecia działalności świętowała z nami firma Transa-M z Pszczyny, która przygotowała dla uczestników wiele prezentów i upominków. 

zdjęcia w galerii

Miło nam poinformować, że w rozegranej w Krasiejowie I rundzie CMP w klasyfikacji indywidualnej I miejsce zdobył Krzysztof Gajda, II miejsce Agnieszka Gajda. W klasyfikacji klubowej "Jarząbek" zajął I miejsce. Natomiast w MKC o krok od pudła była Gabrysia Gajda zajmując IV miejsce, Szymon Samborski był VII.  GRATULUJEMY!!!

 

 

 

Dziesięć załóg z naszego klubu uczestniczyło w VI Pielgrzymce Karawaningowej na Jasną Górę. Nowy sprzęt klubowiczów został poświęcony, więc planujemy wyjazdy zlotowe i turystyczne.